NTFR 2017/314 - Laat de EU zich overtroeven?
Aflevering 6, gepubliceerd op 09-02-2017 geschreven door prof. dr. R.P.C. CornelisseHandelsoorlogen zijn van alle tijden. Zo beschrijft Lisa Jardine in haar boek ‘Going Dutch’ de invoering in augustus 1687 door de toenmalige Lodewijk de Veertiende (de Zonnekoning) van een maatregel waarbij de import van Nederlandse haring in Frankrijk weliswaar werd toegestaan maar dan wel onder de voorwaarde dat werd aangetoond dat de haring was gepekeld met Frans zout.Lisa Jardine, Going Dutch: how England plundered Holland’s Glory, Harpers Collins E-books, loc. 561. Meer conventioneel was de verdubbeling in september van hetzelfde jaar van de importheffingen op diverse producten van Nederlandse makelij. Inmiddels smeult al enige tijd onder de oppervlakte een handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en de EU die af en toe zichtbaar oplaait, in de vorm van de door de Europese Commissie genomen (inleidende) beschikkingen betreffende vermeende staatssteun verleend door Nederland (Starbucks), Luxemburg (McDonald’s) en Ierland (Apple). Naar verwachting breekt, ondiplomatiek gezegd, pas echt de pleuris uit zodra HvJ met betrekking tot een of meer van deze multinationals het oordeel uitspreekt dat daadwerkelijk sprake is (geweest) van verboden staatssteun. Naar mijn stellige overtuiging is met betrekking tot de hiervoor genoemde situaties inderdaad sprake van staatssteun maar niet van verboden staatssteun vanuit EU-perspectief maar van staatssteun verleend door de Verenigde Staten. Het is dan ook mijns inziens niet zo dat de hiervoor genoemde landen steun hebben verleend ten koste van andere lidstaten van de EU maar de Verenigde Staten hebben steun verleend, ten laste van haar eigen schatkist, ten koste van de EU. Deze door de Verenigde Staten verleende steun heeft mede ertoe kunnen bijdragen dat Starbucks, McDonald’s en Apple makkelijker konden en kunnen concurreren op de Europese markt met concerns die in Europa hun wortels hebben.Daarbij veronderstel ik dat EU-concerns niet in dezelfde mate als hun, in de Verenigde Staten gevestigde, tegenhangers in staat zijn geweest of zijn de kostenpost belastingen te verminderen. Met deze constatering is de handelspolitieke dimensie van de door de Europese Commissie ingestelde onderzoeken en de naar aanleiding van deze onderzoeken genomen beschikkingen ten aanzien van Starbucks, McDonald’s en Apple een gegeven.