NTFR 2017/2615 - Auto is nieuw; geen toepassing laagste historische tarief (art. 81 Wet RO)
ECLI:NL:HR:2017:2670, datum uitspraak 20-10-2017, publicatiedatum 20-10-2017
Aflevering 43, gepubliceerd op 26-10-2017 Belanghebbende heeft in 2013 een in Duitsland geregistreerde auto gekocht. De auto heeft een CO2-uitstoot van 92 g/km. Op 3 januari 2014 wordt aangifte BPM gedaan ter zake van de registratie van de auto in Nederland. De kilometerstand is op dat moment 29 en de auto vertoont geen sporen van gebruik. De aangifte vermeldt een te betalen bedrag van nihil, berekend naar de in 2013 geldende tarieven. Bij een CO2-uitstoot van maximaal 95 g/km bedraagt in 2013 de verschuldigde BPM nihil. De inspecteur heeft zich op het standpunt gesteld dat de auto nieuw en ongebruikt is en heeft BPM nageheven naar de in 2014 geldende tarieven. De naheffingsaanslag is opgelegd naar een bedrag van (92-88 =) 4 g/km x € 105 is € 420. In geschil is of de auto is aan te merken als een gebruikte auto in de zin van art. 10, lid 1, Wet BPM. Hof Den Bosch (17 maart 2017, nr. 16/03493, NTFR 2017/1793) heeft onder verwijzing naar HR 27 januari 2017, nr. 16/02949, NTFR 2017/268 en HR 27 januari 2017, nr. 16/03401, NTFR 2017/269 geoordeeld dat er op registratiedatum sprake is van een nieuwe auto, te weten een auto die na vervaardiging niet of nauwelijks in gebruik is geweest. Het laagste historische tarief kan in dat geval niet worden toegepast. De BPM, verschuldigd ter zake van de registratie van een personenauto in Nederland, wordt bepaald ten tijde van die registratie, derhalve in 2014, aan de hand van het alsdan geldende tarief. Van onverenigbaarheid met art. 110 VWEU is geen sprake, aangezien op het tijdstip waarop de auto in Nederland voor het eerst werd geregistreerd (3 januari 2014) ook op alle in Nederland op de binnenlandse markt aangekochte, vergelijkbare nieuwe personenauto’s bij registratie werd geheven naar het tarief van 2014.