Aflevering 28

Gepubliceerd op 12 juli 2022

NTFR 2022/2651 - Corruptie en de fiscaliteit

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022 geschreven door mr. B. Jorissen
Volgens de World Bank verteert corruptie jaarlijks $ 3,6 biljoen. Voor de duidelijkheid: dat is $ 3.600 miljard per jaar, circa 5% van het wereldwijde bruto nationaal product, ofwel de omvang van de Duitse economie.1 En dit is dodelijk.

NTFR 2022/2652 - COVID-19: Tegemoetkomingsregeling kinderopvang zonder overheidsvergoeding voor de derde sluitingsperiode

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
Minister Van Gennip van SZW heeft de Tijdelijke tegemoetkomingsregeling kinderopvang zonder overheidsvergoeding (TTKZO) gewijzigd in verband met toekenning van een vergoeding over de derde sluitingsperiode. De derde sluitingsperiode betrof de sluiting van de bso in de periode van 21 december 2021 tot en met 9 januari 2022. Ouders die gebruikmaken van kinderopvang zonder overheidsvergoeding en de kosten van kinderopvang geheel zelf dragen, kunnen een aanvraag indienen bij de SVB, die deze regeling namens de minister van SZW uitvoert.

NTFR 2022/2653 - COVID-19: Voortgang tijdelijke subsidieregeling evenementengarantie 2022 (SEG22)

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
Minister Adriaansens (EZK) heeft de Tweede Kamer de SEG-regeling ter voorhang aangeboden. De regeling wordt parallel aan de voorhang genotificeerd bij de Europese Commissie. Om verdere vertraging te voorkomen, vraagt de minister de Kamer de voorhangprocedure gedeeltelijk tijdens het reces plaats te laten vinden. Dan zou de regeling begin augustus 2022 in werking kunnen treden, onder voorbehoud van goedkeuring door de Europese Commissie.

NTFR 2022/2658 - Plan van aanpak prijsmaatregelen voeding

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
Het kabinet streeft naar invoering van een btw-verlaging op groente en fruit per 2024. Het onderzoek naar de uitvoerbaarheid hiervan moet hier begin 2023 uitsluitsel over geven. Dit schrijven de staatssecretarissen Van Ooijen (VWS) en Van Rij (Financiën - Fiscaliteit en Belastingdienst) in hun brief aan de Tweede Kamer over het Plan van aanpak prijsmaatregelen voeding.

NTFR 2022/2660 - Kamerbrief toekomst hybride werken

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
Op 20 juni 2022 heeft de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een brief aan de Tweede Kamer gestuurd met betrekking tot de agenda voor de toekomst van hybride werken. Aanleiding hiervoor zijn het SER-advies hybride werken van 31 maart 2022 en de motie-Hagen/Van Ginneken over een concrete aanpak om het thuiswerken te stimuleren.

NTFR 2022/2661 - Wet herziening bedrag ineens

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
De bepalingen van de Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen zijn voor een deel met terugwerkende kracht per 1 januari 2021 in werking getreden. Ten aanzien van het onderdeel bedrag ineens (afkoop van maximaal 10% van het pensioen) is toegezegd de beoogde inwerkingtredingsdatum (1 januari 2022) met één jaar op te schuiven naar 1 januari 2023. De Eerste Kamer heeft de regering verzocht te zoeken naar een beter uitvoerbaar en communiceerbaar alternatief voor het uitgestelde uitbetalingsmoment. Dit uitgestelde betalingsmoment is in de wet gekomen omdat de Tweede Kamer heeft aangegeven het als oneerlijk te ervaren dat mensen die het bedrag ineens ontvangen in het jaar waarin zij AOW-gerechtigd worden een naar rato (oplopende) AOW-premie betalen over het bedrag ineens.

NTFR 2022/2663 - Winstbepaling woningcorporatie: heffingsvermindering verhuurderheffing is een investeringssubsidie

ECLI:NL:HR:2022:1036, datum uitspraak 08-07-2022, publicatiedatum 08-07-2022
Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022 met annotatie van drs. R. van Haperen
Belanghebbende is een woningcorporatie. Zij is belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting en de verhuurderheffing. Belanghebbende heeft een kantoorpand verbouwd tot vijftig huurwoningen. Ter zake daarvan heeft belanghebbende voor de verhuurderheffing recht op een vermindering van die heffing voor een bedrag van € 500.000. Belanghebbende is aan verhuurderheffing verschuldigd een bedrag van € 1.139.658. Na aftrek van de heffingsvermindering heeft belanghebbende € 639.658 aan verhuurderheffing op aangifte voldaan. Voor de vennootschapsbelasting is de verhuurderheffing als ondernemerslast aftrekbaar van de belastbare winst. De inspecteur heeft voor de aanslag Vpb slechts het nettobedrag van € 639.658 in aftrek toegelaten. Hof Arnhem-Leeuwarden (24 maart 2020, nr. 19/00062, NTFR 2020/1074) heeft de inspecteur in het gelijk gesteld. De Hoge Raad vernietigt de hofuitspraak. De heffingsvermindering strekt ertoe om de voortbrengingskosten van de huurwoningen te verlagen. De heffingsvermindering is naar haar aard dus een objectsubsidie, die moet worden afgeboekt op de boekwaarde van de huurwoningen. Dit betekent voor de heffing van vennootschapsbelasting dat bij de winstberekening het brutobedrag van de verhuurderheffing (€ 1.139.658) aftrekbaar is. De Hoge Raad vermindert het belastbare bedrag voor de vennootschapsbelasting.

NTFR 2022/2670 - Antwoorden op Kamervragen over compensatie van stijgende energieprijzen voor de consumenten van LPG

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
Staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) geeft antwoord op vragen over compensatie van stijgende energieprijzen voor de consumenten van LPG. De staatssecretaris geeft aan waarom een tijdelijke btw-verlaging op LPG (propaan) volgens de Europese BTW-richtlijn niet mogelijk is. Hij legt daarbij uit waarom huishoudens en consumenten van LPG en energie (aardgas, stadsverwarming en elektriciteit) onder verschillende Europese BTW-regels vallen.

NTFR 2022/2674 - Aanvullende conclusie A-G Wattel in zaak over tariefovergangsbepaling art. 16a BPM

ECLI:NL:PHR:2022:397, datum uitspraak 25-04-2022, publicatiedatum 20-05-2022
Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022 met annotatie van mr. P.A.M. Breekpot
Op 3 februari 2022 (nr. 20/03704, NTFR 2022/1001) concludeerde A-G Wattel in deze zaak tot ongegrondverklaring van het cassatieberoep van belanghebbende. Van ambtswege ging hij op verzoek van de Hoge Raad in op de vraag of de tariefovergangsregeling in art. 16a BPM (oud; tekst 2017) sinds 2014 (invoering van de kentekencard die, anders dan het voorafgaande kentekenbewijs deel 1A, geen BPM-bedrag meer vermeldt) op regelniveau binnenlandse vergelijkbare gevallen zonder voldoende rechtvaardiging ongelijk behandelt en zo ja, in hoeverre die ongelijke behandeling dan doorwerkt naar grensoverschrijdende gevallen. Het gaat dan om het verschil in belastingdruk tussen binnenlandse in 2016 ingeschreven nieuwe auto’s die vóór 1 maart 2017 op naam worden gesteld (discrepantie-auto’s; tarief 2016) en technisch identieke binnenlandse in januari 2017 ingeschreven nieuwe auto’s die vóór 1 maart 2017 op naam worden gesteld (zelfde-jaar-auto’s; tarief 2017).

NTFR 2022/2675 - Hand-aan-de-kraananalyse emissievrije personenauto’s 2022

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
In het Klimaatakkoord van 2019 is een pakket ter stimulering van emissievrije personenauto’s afgesproken. Daarbij is aangegeven dat jaarlijks een toets van het stimuleringsinstrumentarium plaatsvindt om de ‘hand aan de kraan’ te houden en om over- of onderstimulering te voorkomen. In deze brief licht de staatssecretaris van Financiën, mede namens de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, de stand van zaken voor 2022 toe.

NTFR 2022/2677 - Evaluatie bijzondere regelingen MRB en BPM

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
De bijzondere regelingen in de MRB en de BPM bevatten bepalingen over vrijstellingen en tariefreducties voor diverse categorieën voertuigen. Het ministerie van Financiën heeft SEO Economisch Onderzoek gevraagd deze bijzondere regelingen te evalueren. De evaluatie richt zich hoofdzakelijk op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de regelingen.

NTFR 2022/2678 - Hoofdlijnenbrief Betalen Naar Gebruik

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
Vanaf 2030 betalen autobezitters niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. Dit is afgesproken in het coalitieakkoord. Het kabinet is voornemens om per 1 januari 2030 de huidige motorrijtuigenbelasting (MRB) te hervormen. Staatssecretaris Van Rij van Financiën - Fiscaliteit en Belastingdienst en minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat, zetten in een brief aan de Tweede Kamer de hoofdlijnen uiteen.

NTFR 2022/2680 - Stand van zaken woningtaxaties

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
Minister De Jonge (VRO) heeft de Tweede Kamer een Kamerbrief gestuurd met de antwoorden op de inbreng van het schriftelijk overleg naar aanleiding van de Kamerbrief ‘Stand van zaken over de veranderingen op het gebied van woningtaxaties’.

NTFR 2022/2682 - Stand van zaken UBO-register

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
Minister Kaag (Financiën) heeft Kamervragen beantwoord over de stand van zaken van het register met gegevens van uiteindelijk belanghebbenden van vennootschappen en andere juridische entiteiten (UBO-register).

NTFR 2022/2683 - Kamervragen over Kamerbrief reactie nadere verzoeken FSV

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
Staatssecretaris Van Rij (Financiën - Fiscaliteit en Belastingdienst) heeft vragen beantwoord over de Kamerbrief met een reactie op nadere verzoeken over de Fraudesignaleringsvoorziening (FSV). De staatssecretaris gaat ook in op de voortgang van de stappen die hij in die brief aankondigde om institutioneel racisme tegen te gaan en komt terug op enkele gerelateerde verzoeken.

NTFR 2022/2684 - Handreiking inzage boetedossier openbaar

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
De Belastingdienst heeft de ‘Handreiking inzage boetedossier’ geheel openbaar gemaakt na een Woo/Wob-verzoek. Deze handreiking vormt samen met de ‘Handreiking kennisgeving boete’ een tweeluik. De rode draad hierbij is de toepassing van de bepalingen van Titel 5.4 Awb, Hoofdstuk VIIIA AWR en de paragrafen 12 en 13 van het BBBB. In de ‘Handreiking inzage boetedossier’ is ook aandacht besteed aan de betekenis van bepalingen voor het proces van de kantoortoetsing.

NTFR 2022/2686 - Kamerbrief scenario's (corona)belastingschuld

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
Staatssecretaris van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) heeft op 1 juli 2022 een brief naar de Tweede Kamer gestuurd over de afwikkeling van belastingschulden die tijdens de coronacrisis zijn opgebouwd. Hij informeert de Kamer over de openstaande belastingschuld en geeft diverse uitgewerkte scenario’s voor de afbetaling van (corona)belastingschuld. Ook wordt verslag gedaan van de internetconsultatie waarin eenieder kon reageren op het coronabeleid van de Belastingdienst en wordt een doorkijk gegeven naar aanstaande wijzigingen in het reguliere uitstelbeleid.

NTFR 2022/2687 - Wetsvoorstel Wet geen rente bij hervatting invordering toeslagschulden aangenomen

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
De Tweede Kamer heeft op 7 juli 2022 het Wetsvoorstel Wet geen rente bij hervatting invordering toeslagschulden aangenomen. Met het wetsvoorstel wordt de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir) gewijzigd, zodat aan belanghebbenden waarbij de invordering van toeslagschulden in verband met de coronacrisis was gepauzeerd, een mogelijkheid kan worden geboden om de openstaande toeslagschuld zonder invorderingsrente te voldoen.

NTFR 2022/2693 - Schriftelijk overleg met Tweede Kamer over belastingheffing van Duitse socialezekerheidspensioenen

Aflevering 28, gepubliceerd op 12-07-2022
De staatssecretaris van Financiën - Fiscaliteit en Belastingdienst beantwoordt vragen van de Tweede Kamer over zijn brief van 15 februari 2022 (nr. 2022-0000044811, NTFR 2022/1086) met een reactie op een brief van de Actiegroep Stop Plunderen Duitse pensioenen. Hij gaat onder meer in op de in de brief van zijn ambtsvoorganger van 15 oktober 2021 genoemde situaties waarin onder het belastingverdrag met Duitsland uit 2012 voor inwoners van Nederland met een Duitse rente sprake is van een ‘hogere belastingdruk’ ten opzichte van het ‘oude’ belastingverdrag. Deze situaties betreffen belastingplichtigen die naast een Duitse rente een relatief hoger overig inkomen hebben. In de bijlage zijn ter illustratie aanvullende voorbeelden opgenomen. De staatssecretaris wijst er hierbij op dat de exacte gevolgen van het nieuwe verdrag ten opzichte van het oude verdrag afhankelijk zijn van de precieze feiten en omstandigheden van de individuele belastingplichtige. In de beantwoording van de vragen komen verder aan de orde de aantallen belastingplichtigen met een Duitse rente, de (gemiddelde) omvang van die rente, het gemiddelde overige inkomen van betrokkenen, de achtergronden van de grens van € 15.000 uit het verdrag en de gevolgen van een verlaging van dat bedrag.